Желим да знам више - СРПСКИ ЈЕЗИК

На овој страници се налазе задаци за вежбање и то и за оне који желе да утврде своје знање и за оне који желе да још мало вежбају, јер нису сигурни шта и колико могу.
Само напред, није тешко бити добар ђак.

ТРЕЋИ РАЗРЕД 2019/2020.


Трећа област: ГЛАГОЛИ






 А ево и провере: 


1. Класификуј глаголе према значењу:
оре, смркава се, трчи, наоблачило се, сања, размишља, носити, грми, зевати
радња___________________________________________________________           
стање  __________________________________________________________   збивање_________________________________________________________
2. Препиши реченице тако да их измениш онако како је назначено:
Јуче си био вредан. (1. лице множине)
________________________________________________________________
Добро сам се снашао у задатку. (3. лице једнине, женски род)
________________________________________________________________
Из школе је отишла раније. (2. лице множине)
________________________________________________________________
Одлично су поправили бицикл. (1. лице једнине)
________________________________________________________________
Окопали смо башту. (2. лице једнине)
________________________________________________________________
Вратила си се из продавнице. (3. лице множине, средњи род)
________________________________________________________________
3. Реченице у прошлом времену подвући оловком, у садашњости црвеном
бојом, а у будућности плавом:
Пада снег. Људи су очистили стазе. Ђаци ће се радовати играма на снегу.
Улице се беле под снегом. Ветар је носио нежне пахуље. Зима ће деци
даровати пуно радасти.
4. Прошиири реченице у загради назначеним прилошким одредбама:
Милица кува. (начин) ____________________________________________
Милан решава задатке. (место) ____________________________________
Коча поправља ауто. (време) ______________________________________
Бора путује, (место и време) _______________________________________
Иван
а пева. (место и начин) _______________________________________
Ката с
ади цвеће. (време, место и начин) _____________________________
________________________________________________________________
Горан свира. (време, место и начин )
________________________________
________________________________________________________________
5. Упиши речи где припадају: прошле године, изнад воде, у ваздуху, нежно,
последњих дана, ужурбано, на столу, јутрос, спретно
време __________________________________________________________                      
место   __________________________________________________________           
начин____________________________________________________________
6. Попуни таблицу глагола:
      прошлост                                       садашњост                               будућност
    срмејао се                              __________________            _________________
 __________________                        плива                             _________________
      веселила се                         __________________            _________________
 __________________             __________________                         носиће
7. Две реченице препиши у прошлости, а две у будућности:
Зоран учи скијање. _______________________________________________
На гранама цвркућу врапци. _______________________________________
Мачка лови миша. ________________________________________________
Снег непрекидно пада. ____________________________________________
8. Допиши предикате у свим временима:
Јуче је Здравко ______________ снег. Мира __________________ на снегу.
Петар ___________ у школу. ____________________ Мирјана у Београд.
Бојана _______________ колаче. Ветар __________________ лишће.
Брод ________________ морем. Отац _________________________ траву.
Младић _____________ коло. Дечак ___________________ лопту на излет.
Сат ___________________ па је Милена_________________________.
10. За именицу запиши одговарајући глагол и обрнуто као што је започето:
трчати - трчање                                     корак - _________________
учити  - _________________             пут - ___________________
сањарење - ______________             зид - ___________________
11. Подвуци у реченицама оно што је назначено:
Лав  је ушао у пећину, (место)
Лисица се загонетно смешкала. (начин)
Када је остарио лав се забринуо за своју будућност. (време)
Убрзо пуче глас о болести лава. (субјекат и предикат)
12. Изврши  анализу  реченице:
а) Бојан се неустрашиво бацио у реку и спасао свог љубимца.
субјекат :________________________________________________________ 
предикат: _______________________________________________________
начин :__________________________________________________________     
место: __________________________________________________________
13.  Препиши следеће реченице у преосталим временима:
Ветар носи лишће. _______________________________________________
Отац је косио траву. ______________________________________________
Сат ће звонити. __________________________________________________ 
 


 

Друга област: ПИСАЊЕ ВЕЛИКОГ СЛОВА, БРОЈЕВА И
  МЕСТО, ВРЕМЕ, НАЧИН ВРШЕЊА РАДЊЕ


1. Препиши правилно текст писаним ћириличним словима:

моја другарица је гркиња. њена мама је мађарица, али дуго живи у грчкој.
ја сам српкиња, а имам браћу која су македонци.
2. Напиши како се називају мушкарци и жене који живе у другим државама:

МУШКАРАЦ
ДРЖАВА
ЖЕНА

Мађарска


Пољска


Румунија


Црна Гора


3. Следеће реченице напиши правилно штампаним латиничним словима:
ускоро ћу са родитељима путовати у нови пазар. ___________________________________________________________________
где се налази власинско језеро? ___________________________________________________________________
црна гора излази на јадранско море. __________________________________________________________________
у војводини се налази бачко петрово село. __________________________________________________________________
4. Подвуци само оно што је правилно написано:
Нова година                  Први мај                       Ускрс                  Дан Школе
Први Мај                       Дан школе               Нова Година                 ускрс
5. Одговори на следећа питања:
Којем празнику се највише радујеш? _________________________________________________________________
Који празник прослављамо 8. марта? _________________________________________________________________
Који празник славимо 2. октобра? _________________________________________________________________

6. Напиши правилно следеће реченице писаним латиничним словима:
прочитала сам књигу алиса у земљи чуда. _________________________________________________________________
редовно купујем вечерње новости. _________________________________________________________________
мој тата сале чита политику, а мама бојана базар. _________________________________________________________________
деда станко поново чита књигу доживљаји тома сојера. _________________________________________________________________
7. Напиши датум свог рођења на три начина:
_______________________     _______________________      ______________________
8. Следеће бројеве напиши словима:
23–______________________    17 – __________________________
3.–_______________________  20–  ___________________________                        
149–_____________________  52.–____________________________                        
219–____________________   600 – _____________________________
9. У датом тексту оловком у боји исправи направљене грешке:
маја николић се из бачког јарка преселила у панчево. брзо је стекла нове пријатеље. најбоља другарица јој је јелена бабовић коју зову јеца. заједно са јелениним братом златком прославиће дан државности и осми март.
10. Исправи грешке, а посебну пажњу обрати на писање назива улица и тргова:     марија станује у улици светозара милетића, а њена бака јана у његошевој улици. свакодневно бака јана води марију у школу преко трга ослобођења. увече се пуно малишана окупи на цветном тргу, где се изводе позоришне представе. мала марија и њена бака јана такође уживају у програму. у шетњу поведу и пса љубимца, цврлета.



 Прва област: РЕЧЕНИЦА, ИМЕНИЦЕ                          

   1.      Реченица је ___________________________________________________________________. 

   2.      Подвуци реченицу:

лептири?               Три лептира лете над цветном ливадом.          Ливада  цветна три лете.
   3.      Напиши правилно реченицу:
Јелијелајелатријела  ________________________________________________________________
   4.      По значењу реченице могу бити: _________________________________________________
______________________________________________________________________________
   5.      Стави одговарајући реченични знак:
Имате ли млади кромпир                                  Баш се радујем
Мама, купи ми јагоде                                        Не узнемиравај пса
Јагоде су румене и сочне                                  Лишће шушти и опада
Ала су велике ове лубенице                             Да ли певаш у хору
   6.      Повежи стрелицом реч и одговарајући реченични знак:
           јој    шта      како     ура       јао        где

                              !                        ?
   7.      Допуни:
Обавештајна реченица је реченица која ________________________________________________________________
Упитном реченицом ________________________________________________________________
Запеведном реченицом изражавамо ________________________________________________________________
Узвична реченица је реченица којом исказујемо ________________________________________________________________ 
   8.      По облику реченице могу бити: ________________________________________________________________
   9.      Напиши реченице у другом облику:
Јанко ће обући нову мајцу. ____________________________________________________
Утишај музику! _____________________________________________________________
Ана зна да гледа на сат. ______________________________________________________
Ко је донео карту? __________________________________________________________
Не пали телевизор!__________________________________________________________
Понела сам флауту. _________________________________________________________
   10.  Одреди значење и облик следећим реченицама:
Зашто ниси донела свеску?    _______________________      ________________________
Данас је падала киша.             _______________________      ________________________   
Јао, нисам урадила домаћи!   _______________________      ________________________
Молим те, зарежи оловку!     _______________________       ________________________
   11.  Напиши по једну реченицу:
обавештајну одричну ________________________________________________________
упитну потврдну ____________________________________________________________
заповедну одричну __________________________________________________________
узвичну потврдну ___________________________________________________________
    12.  Главни делови реченице су: __________________________________________________
Субјекат је ________________________________________________________________
и добија се на питање ___________. Предикат је ________________________________
_________________________________________ и добија се на питање _____________
   13.  Подвуци субјекат и предикат:
Змај лети високо. Маја се слатко смејала. Веверица ће сакупљати орахе. Одлазе ласте и роде.

   14.  Допуни реченице субјектом или предикатом:
Аутобус ______________ мојом улицом. Дува јак ____________. Лептир _____________ на цвет.
______________ су споро пролазили. ___________ и ___________ су моји другари.
   15.  Постави два питања у вези са реченицом: Раша вечерас иде у позориште.
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
   16.  Именице су ________________________________________________________________________
   17.  Заокружи именице: капа,  плаво,  Бане,  село,  волим,  муња,  пас,  возим, старо,  Дунав. 
   18.  Именице могу бити: ______________________ , а пишу се ___________________ словом и
                                     ______________________ , а пишу се ___________________ словом.
   19.  Напиши по три заједничке и три властите именице на слово з:
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
   20.  Именице имају ________ броја и _______ рода.
   21.  Прецртај уљеза:
ципела                           небо                          врх                               Вишња
  брда                            стадо                         штап                                вук
  нога                             овце                       планинар                         трешња
сланина                        јагње                       планина                             дуња
   22.  Издвој именице из текста и одреди им род и број:
Мачак Ћира и пас Жућа живе у дворишту. Први има дрвну кућицу, а други се сместио поред сена. Тамо има пуно мишева. Деда Ђура им редовно носи храну.
ИМЕНИЦА
ВРСТА
РОД
БРОЈ
















































ДРУГИ РАЗРЕД


1.  Од три скупа  речи, само један је реченица. Заокружи је.
Марко трава крава
Нови Сад је уређен град.  
Небо облаци тамни.  

2.  Покушај да следећу реченицу скратиш смањујући једну по једну реч (али да мисао буде јасна).

Јутрос мала птица весело цвркуће.                          (5 речи)
_________________________________________________   (4 речи)
_________________________________________________   (3 речи)
_________________________________________________   (2 рсчи)

3.  Састави реченице уз помоћ питања:

Какав ?
Ко ?
Име
Шта ради ?
Где ради ?

ђак






копа



Џеки


Плави





4.  У наведеном тексту подвуци упитне реченице.
 Око чега се то свађате мечићи?
 Мечићи су joj објаснили око чега се свађају.
 Ала сте смешни!
 Па зар се око тога свађате?
    
5.   Из претходног текста обавештајну реченицу претвори у упитну.
 
6.  Стави  потребне  знаке  на  крају  реченице (!.?).
Врабац и врабица граде гнездо
Зашто га граде тако споро
Спрема се олуја
Пожурите са градњом

7.  Одреди која је од наведених пословица потврдна, a која одрична:
Чистоћа је пола здравља. ________________________________
Од знања не боли глава.
_____________________________________________

8.  Прву реченицу претвори у потврдну, a другу у одричну.
Мирјана не познаје град.________________________________
Девојчице воле фудбал . ________________________________

9.  Заокружи број испред правилно написане реченице.
1. Бранко не воли  палачинке.
2. Дали си био код Мирка на рођендану?
3. Сања неволи боранију.
4. Да ли си купио  блок  и  бојице?

10. Шта означавају речи: Катарина, Зоран, Миодраг, Сања, Жељко?

___________________________________________________________        

11. Из дате реченице издвој речи које именују људе, биљке и   животиње.

Чобани Жарко и Жељко истерали су краве, овце и козе да се напасу траве у хладовини дрвећа.
људи
биљке
животиње










12.  Из набројаних предмета издвој оне који припадају:
зидару:    ____________________________                     сто,
____________________________________            маказе, нож
механичару:  _________________________             чекић,висак
_____________________________________     одвртач,дизалица                       

13. Попуни дате реченице одговарајућим речима које недостају.
_______________________________________прави лутку.
Мира______________________________________лектиру.    
Милана______________________________________домаћи задатак .                
Крај мог прозора пева_______________________________________.                 
Драган_____________________________________________у школу.
Ветар_____________________.                Сунце___________________.
Мачка_____________________.               Славуј__________________.
______________________пада.                  _________________се игра.
______________________зида.                  ___________________пере.


14.  Подели на слогове следеће речи и напиши број слогова. Слогове  раздвој цртицама.

небо______________________________________________(    )
читати_____________________________________________(    )
пуж_______________________________________________(    )
тслсвизија__________________________________________(    )
собица____________________(    )

15. Приликом писања често морамо поделити реч на слогове и пренети у други ред. Подели реч РАДИОНИЦА на слогове како је започето!
          ра-                     ____________        ____________        _______________
          дионица            ____________        ____________        _______________

16.  Датим реченицама су се знаци изгубили. Упшпи их.

          Куда иде Владимир                          Затвори врата 
          Владимир иде у школу                    Воз касни 
17. Напиши име реке, планине и града:


река
планина
град













18.  Напиши наслов песме и име песника који се крије иза стнхова:
                             „ Пола дана ја бих дао неком
                             ко је добар,
a случајно сам !"
Наслов:____________________________________________________
Песник:________________________       ________________________

19. Заокружи слово испред тачно написане реченице.

а) Јелена станује у Лесковцу у Бачкој улици.
б) Ја станујем на тргу Слободе у Новом саду.
в) У посету нам стижу: Светлана, Марко и Перица.

20.  Препознај где је место словима: Џ, Ћ, X, Ђ, Ч и упиши их.

У_итељица  води   _аке  на излет у   _ачак.
У ташну сам спаковала: _аљину, _емпер и мало _ебе.
    
21. Напиши правилно назив и адресу своје школе.

22. Напиши правилно пословице.
Зло је ко незна, a учити се неда.
Нико се није наућен родијо.

23.  Исправи грешке и дати текст препиши писаним словима:
Haш излет
     ове године идемо на излет на стражиливо то је део планине фрушке горе на чијем врху је споменик песнику бранку радичевићу пошто путујемо из зрењанина  прећи ћемо реке тису и дунав и пропутовати кроз градове нови сад, петроварадин  и сремске карловце.

24.  Линијом повежи дате реченице са њиховим називом.
упитна                    Комшинице, имаш лепо цвеће!               узвична
                                Да ли га редовно заливаш?
                                Погледај љубичице!                          
заповедна               Цвеће јe украс сваког дома.         
      обавештајна

25. а) Напиши наслов и име аутора једне:
басне:___________________________________________________
бајке:____________________________________________________
драмског текста: __________________________________________
      б) Напиши једну народну пословицу и загонетку.

26.  Допуни табелу:
реченица
потврдна
одрична
обавештајна
Дува ветар.

упитна

Ко није трчао?
заповедна
Баци лопту!


27. Разврстај речи према броју слогова:

вук, писати, свеска, трн, кућа, читати
(1 слог)_____________________________________________________
(2 слога)_____________________________________________________
(3 слога)______________________________________________________


28. Допуни реченице.                                                                      
 Наше писмо зове се ............ Она има ..... слова. Написао ју је ................................            
            
29. Попуни табелу тако што ћеш одредити реченице по облику и значењу.

реченица
Реченица је по значењу:
Реченица је по облику:
Да ли си срећан?


Иди и извини се сестри!


Горан шета пса.


Јао, ударила сам се!



30. Пoправи текст водећи рачуна о великом слову и одговарајућим знацима.   
овај викенд тања је провела код баке маре у шапцу. купала се у реци сави. друштво су јој правили филип вера ђура и новак. комшија горан перић
поклонио јој је пса рекса.

31. Дате речи усправном линијом растави на слогове:
  С н е ж а н а, в о з и т и, с т о л и ц а, у ч и т е љ и ц а. 

32. По чему се разликују песма и прича? 

33. Прочитај следећи текст и одговори на питања.    
                                                                            Медвед  
Медвед  се  јутрос прикрао  пчелињаку, узео мед и почнео  да се слади. Излети пчела из једне кошнице и убоде га у њушку. Медвед се наљути, подигне кошницу и удари је о земљу. Тада  излетеше све пчеле и навале  да  га  боду. Медвед поче да бежи бранећи се колико је могао. „Зар није било боље да претрпим убод једне пчеле!”, гунђао је он, „Желећи освету изазвао сам против себе цео рој? 

            Да ли је дати текст песма, прича, бајка или басна?
            Ко је главни лик?               
            Ко је споредни лик?            
            Време?
            Место?

34. Како је написан драмски текст и где се изводи?   

35. Напиши правилно реченице.
    ВЕСНАИМАНОВУЛУТКУ.
    ЛОПТУ МАЛА ИМА МАЛУ ЈАЦА.

36.  Напиши речи са сличним значењем:
часовник - _______________          отац - ____________________
тама - ___________________          друм - ___________________
снажан - _________________          кућа - ___________________
37.  Напиши речи са супротним значењем:
храпаво - _______________               сува - ___________________
лак - ___________________               мрачно - ________________
кратко - ________________               брз - ____________________
38. Попуни табелу:
умањено значење
основно значење
увећано значење
овчица



жаба



ручерда

39.  Поправи црвеном бојом велико слово и потребне знакe:
имам сестру која се зове јасмина томић она живи у нишу кроз ниш протиче река нишава где се она радо купа са мамом миром и татом момиром  јасмина иде у први разред основне школе петар војновић највише воли да једе пасуљ краставац јабуке и пицу
40.  Попуни празна поља тако да исказ буде тачан:
Реченице по значењу могу бити: ________________________________________,
_____________________, _____________________ и _______________________,
а по облику ________________________ и ______________________________.
41.       На крај реченице стави правописни знак:
Деца се играју                                          Верујеш ли ми
Купи ми сладолед                                    Јабука расте на дрвету
Хоћеш ли сутра у биоскоп                      Затвори прозор
42. Од слова речи СЛАДОЛЕД састави што више нових речи.

43. Напиши: једну реч ________________ једно слово ____________

                      једну реченицу ___________________________

44. Од речи састави две реченице: Тања, задатак:

      ______________________________________________

       ______________________________________________

45. Обавештајну реченицу претвори у упитну:

       Волим да пливам.     ____________________________________

       Путујем на море.      _____________________________________

46. Напиши у ком су облику следеће реченице и препиши их у супротном облику.
Маро, ниси донела пешкир!  _______________________
______________________________________________________
Купио сам сладолед.    ____________________________
______________________________________________________ 

47. Повежи појам са одговарајућим примером.
             Брзалица                    Пуна школа ђака, ниоткуда врата.

   Загонетка                    Риба риби гризе реп.

   Пословица                  Пријатељ се у невољи познаје.


48. Запиши  нову  реч  тако  што  ћеш  словима  заменити места:
рис  -____________________  мера  -_____________________
Рим  -____________________ терам  -____________________

49. Изостави  једно  слово, тако  де  настане  нова  реч:
метар -_____________   роса -____________  Мира -___________

50. Једно од слова из датих  речи  замени  словима  Ј  или  У
          тако  да  настану  нове  речи:
иста  -                        Мима  -                    рана  -
нос   -                         семе  -                    Сава  -

51. Негде  недостаје  слово  К,  а  негде  Д.
          __рво,     гра__,     ш__ола,  пар__, __ошар__а,  по__рум

52. Упиши  слово  Ч  или  Ћ  :
         
          ма__ка,      __аша,       ексер__и__,       __ивилук,     репи__  ,

          та__ка,       кре__,       камен___и__,       би__е,       пра__ка

53. Запиши  реченице,  тако  да у  свакој  буде  по  једна  од
          речи: фотеља,     кофер,     фогограф,     телефон,     кафа
         
54. Прочитај задатке и уради тачно онако како језаписано:
Напиши  слово  0,  а  унутар  њега  слово  Ш.
Левом  руком  ухвати  своје  десно  уво,  а  десну  руку стави  на  главу.
Левом  руком  ухвати  свој  нос,  а  десном  руком  своје  лево  уво.
Нацртај  дечака  са  качкетом  на  глави.
Подигни  увис  у  левој  руци  црвену  бојицу.
У  леву  руку  узми  перницу,  а  у  десну  свеску.
Левом  руком  куцни  о  сто  три  пута.
Чучни  поред  свог стола  два  пута.
Ако  је  напољу  облачно  време, нацртај кишобран, а  ако  је  сунчано,  наочаре  за  сунце.
Напиши  број   који  је  већи  од  35,  а  мањи  од  37.
Поскочи  три  пута  на  левој  нози.
Нацртај  круг, троугао  и  квадрат,   тако  да  круг  буде  у  средини,  десно  од  њега  квадрат,  а  лево троугао.
Нацртај  три  цвета, тако да  један  буде  велик  и  црвен, а  два  да  буду  мала  и  бела.
Прошетај  од  прозора  до  врата  са  свеском  на  глави.
Напиши  једно  женско  и  једно  мушко  име  тако  да  почињу  словом  М.
Десном  руком  увис  подигни  жуту  бојицу.
Нацртај  девојчицу  која  у  левој  руци  има лопту,  а  у  десној  кантицу.
Нацртај  круг,  унутар  круга  троугао  и правоугаоник  унутар  којег  ће  бити  тај  круг.

55. Запиши  по  једну  реч  у  којој  је  слово:
У  на  почетку _________________________________________                   
Е  на  крају ___________________________________________ 
 Л  у  средини _________________________________________
Ш  у  средини _________________________________________
М  на  крају ___________________________________________
Ч  на  почетку _________________________________________

56. За  сваку  реч  запиши  другу  која  ће  имати умањено значење:
кућа- ________________________  колач-____________________________ 
риба- ________________________ четка -____________________________
коцка -_______________________  свеска -___________________________

57. Прича    "Помоћ"  написана  је  тако  да  у  њој  реченице нису  поређане  према  редоследу  догађаја,  Запиши причу  онако  како  треба.
·        Ја  сам  га  помало  чупкао.
·        Купио  сам  га  и  понео  кући.
·        Мама  ме   је  изгрдила.
·        Хлеб  је  дивно  мирисао.
·        Мама  ме  је  послала  да  купим  хлеб.

58. Испичај причу, али тако да јој додаш завршетак.
Лутка
Тања чува лутку Каћу у ормарићу. Јутрос је заборавила да закључа ормерић. То је обрадовало њеног малог брата Владу. Сала се Тања вратила из школе. Узела је Каћу и заплакала.

59. Запиши  причу  тако  да  реченице  буду  поређане према  правом  току  догађаја  и  смисли  причи  наслов:
Мама  није  могла  да  кува  ручак.
Тамо  сам  напунио  канту  и  донео  кући.
Јуче  је  код  нас  нестало  воде.
Мама  ме  је  похвалила.
Одлучио  сам  да  помогнем  мами  и  одем  до  бунара.

60. Пажљиво  прочитај  причу,  па одговори  на постављена  питања.
Анина  лопта
          Ана  је  добила  лепу,  шарену лопту.  Цео  дан  се  њоме играла.  Увече  је  још  једном  лопту  бацила  увис.  Лопта  јој  се  није  вратила,  јер  је  упала  у  олук  летње кухиње.  Нису  могли  да  је  дохвате.  Ана  је  била  жалосна.  Те  ноћи  је  пљуштала  киша.  Ујутро  је  Ана  угледала  своју  лопту.  Весело  је  пливала  у  бари  испод  олука.

а)   Ко  је  имао  шарену  лопту?
б)  Шта  је  Ана  радила  са  лоптом?
в)  Када  је  изгубила  лопту?
г)   Зашто  није  могла  да  узме  лопту?
д)  Како  се  осећала  Ана  када  је  остала  без  лопте?
ђ)  Какво  је  време  било  те  ноћи?
е)  Како  је  лопта  пала  са  олука?

61. Запиши  три  реченице  тако  да  свака реч  почиње  словом  П.

62. Допуни  реченице  речима  које  означавају  звуке:
а)  По  ливади  се  чује_________________ пчела.
б)   Чуо  се _________________________ судијске  пиштаљке.
в)  Марин  се  шетао,  а  под  ногама  му  се  чуло___________ лишћа.
г)   Ауто  је  нагло  закочио уз _______________ гума.
д)   Из  џепа  јој  се чуло _____________ новца.

63. Запиши  речи  које  имају:
а)  умањено  значење:                   б)  супротно  значење:
пчела-______________________  горе-____________________
река-_______________________  Брзо-____________________
поток-_______________________ тачно-___________________
сестра-______________________ тамно-__________________
врата-_______________________мутно-___________________
цвет-________________________суво-____________________
грана-_______________________сиромашно-______________

64. Запиши речи  супротног значења:
одлучан-______________________опасан-____________________________
несрећан-_____________________храбар-____________________________
тужан-________________________несигуран-__________________________
ведро -_______________________  ђак  -______________________________
патос -_______________________  смео  -_____________________________
снажан -______________________ зејтин  -____________________________
шија -________________________  дом  -_____________________________

65. Упиши  речи:
а)  истог  значења:                  б)  супротног  значеаа:
славина-___________________ грубо-__________________________
штап-_____________________  високо-_________________________
врат-______________________ црно-___________________________
плес-______________________ лењ-___________________________
патос-_____________________ здрава-_________________________
таваница-__________________ оштар-_________________________
кренути-___________________  убрзано-________________________
спустити  се-________________ уморан-________________________
паметан-___________________ досадан-_______________________
радост-____________________ положен-_______________________
галама-____________________ лажљив-________________________

66. Следеће  речи  запиши  у  одговарајуће  скупове:                                                              
љубичица,  рода,  жмурке,  лала,  ласта,  лопта, 
љиљан,врабац,  ружа,  јуре,сова,  фудбал
цвеће:___________________________________________________________
игре:____________________________________________________________
птице:___________________________________________________________

67. Подвуци  само  оне  речи  које  означавају  воће:
кромпир,  липа,  трешња,  лук,  краставац,  вишња, смоква,
јабука,бреза,  сладолед,  кајсија,шаргарепа, шљива

68. Прочитај  пажљиво  па  одговори  на  питања:
          Срећно  маче
Каћа  је  изгубила  маче
и  почела  да  плаче.
Чеда  је  нашао  маче,  а
Каћа  је  престала  да  плаче.
Чеда  се  насмејао,   

а  маче  срећно  у  ћошак  отрчало.
Одговори на питања:
                   а) Када  је  Каћа  почела  да  плаче?
                   б) Ко  је  нашао  маче?
                   в) Када  се  Чеда  насмејао?
                   г) Где  је  маче  отрчало?

69. Напиши како  се  оглашавају  следеће  животиње?
Мачка  мјауче,                        Крава_______________________.
Овца __________________. Гуска________________________.
Кокошка ________________.Коњ_________________________.
Пас____________________. Змија_______________________.
Лав____________________. Магарац_____________________.

70. Прочитај и препричај:
Јелен  на  Језеру
(Езоп)
          Пролазећи  преко  пропланака,  јелен  је  опазио  језерце  кристално  бистре  воде  и  пришао  да  се  напије.   Али  пре  него  што  је  почео  да  пије,   застао  је  и  почео  да  се  диви  својој  слици  у  води:   "Ох,   како  сам  леп.  Какве  дивне  очи  имам,   а  тек  какве  прекрасне  рогове.  Штета  што  су  ми  тако  танке  ноге  и  тако  мала  стопала.  То  ми  квари  цео  изглед".  Тога  тренутка  зачу  се  звук  ловачког  рога  и  јелен  се  даде  у  трк.  Јурио  је  преко  поља  брзо  као  муња,   Само  захваљујући  својим  брзим,  витким  ногама,  избегао  је  сигурну  смрт. Али,  велики,  раскошни  рогови  заплели  су  му  се  у  грање, тако  да  је   једва  успео  да  се  ослободи  у  тренутку  кад  су
му  пси  били  већ  за  петама.  Касније,  када  се  нашао  ван опасности,  размишљао  је  сасвим  другачије: "Ноге  су  ми  заиста  танке,   стопала  мала,   али  сам   захваљујући  њима  још  у  животу,  а  огромни,  лепи  рогови  замало  ми  нису  дошли  главе".

Гуска  и  златно  јаје
          Постојао  човек  који  је  имао  гуску,  која  му  је  сваког  дана  носила  по  једно  златно  јаје.  Његова  жена  и  он  су  закључили  на  основу  тога  да  гуска  мора  да  је  изнутра  препуна  златних  јаја  и  да  ће  за  њих  бити  много  боље  ако  убију  гуску  и  сва  јаја  узму  одједном.   Тако  су  и  урадили,  али  на  њихово  огромно  изненађење  уверили  су  се  да  је  њихова  гуска  изнутра  била  као  и  све  друге  гуске«.  Због  грамзивости  овај  брачни  пар  остао  је  без  златних  јаја  која  је сваког  дана  могао  добијати.

Мали  риболовац
          Коста  је  мирно  седео  на  обали  канала  и  уживао  пецајући. Тата  му  је  дао  пецаљку,   кутију  са  глистама  и  објаснио му  како  треба  да  баца  удицу.  Тако  је  он  седео  и  уживао. "Како  је  леп  овај  свет",  размишљао  је  он.  "Све  је  лепо, цвеће  и  вода"  и  гле,  једна  глиста  је  извирила  из  кутије. Кости  је  и  она  била  лепа.   "Сувише  је  лепа  да  бих  је  закачио  на  удицу  и  бацио  у  воду",  мислио  је  Коста.   "Глисте  треба  да  су  у  земљи".  Преврнуо  је  кутију  са  глистама  и  задовољно  гледао  како  се  увлаче  дубоко  у  земљу. Док  је  он  тако  сањарио,  осетио  је  како  се  пловак  лагано помера  и  гле  чуда,  на  удици  се  праћакала  рибица.  И  то каква  рибица!  Још  никада  није  видео   тако  лепу  рибу  и  са  тако  сјајним  крљуштима. Било  би  штета  да  та  рибица  угине  -  не  то  не  сме  да  се  догоди.  Пажљиво  је  ослободио сјајну  рибицу  и  бацио  је  у  воду.   "Баш  сам  се  данас  лепо  напецао",  рече  Коста  и  задовољан  оде  кући.

71. Допуни  реченице  одговарајућим  речима:
          а) Бео  као  ____________________________________
          б) Јак  као    ___________________________________
          в) Вредан  као__________________________________
          г) Брз  као_____________________________________
          д) Плашљкв  као________________________________
          ђ) Мудар  као__________________________________
          е) Тврдоглав  као_______________________________
          ж) Црн  као_____________________________________
          з) Прљав  као__________________________________

72. Препиши  реченице  тако  да  свака  реч буде на одговарајућем  месту:

а)   Шарене  пчеле  су  слетеле  на  вредно  цвеће.
б)   Занимљива  Милана  је  читала  радозналу  књигу.
в)   Густи сунчеви зраци  су  обасјали  таласасту  шуму  и  топла  брда.
г)   Гумени  Мома  је  купио  снабдевену  лопту  у  веселој  продавници.

73. Прочитај:
                                                       Запалио  кућу
          Једне јесени је имао један човек у кући лубеница и сувог грожђа које је чувао за пријатеље да их почасти када му дођу  у  посету. Али, навалили су однекуд мишеви. Напали су лубенице и суво грожђе као да годину дана нису јели. Када је човек то видео, ухватио се за главу не знајући како би мишеве похватао, а још мање како би их из куће  истерао. Тад повиче:" Чекајте, чекајте, сад ћу ја вама показати!" Унесе у кућу бреме сламе, запали је и побеже затворивши врата. Чуло се пуцкетање сламе и цијукање мишева, а домаћин рече:"Ха, ха, тако ћу ја вас, да знате коме штету чините!"

Одговори  на  питања:
1.     Када се догађа овај догађај?
2.     Ко је главни лик приче?
3.     Шта је човек имао у кући?
4.     Ко ми је прави проблеме?
5.     Како су мишеви јели лубенице и суво грожђе?
6.     Како је човек решио проблем?
7.     Да ли је СТВАРНО решио  свој проблем?
8.     Шта мислиш која особина човека се видела из његовог поступка?


74. Продужи написану реч и добићеш нову реч:
ДОМ _____________________   ЛАВ _______________________
ДИМ _____________________   СУД _______________________
ЗУБ   _____________________   ЛЕП _______________________
ЧАС  _____________________   НОС _______________________
РАД  _____________________   МИР _______________________
ОКО _____________________   ЉУТ _______________________

75. Промени само једно слово и добићеш нову реч:

ХЛАД ________________    ОКО _________________

НОЋ _________________     ХРАНА ______________
БАКА ________________     ЗОРА ________________
РУКА ________________     ЖУТ ________________
ГВОЖЂЕ _____________     ЂАК ________________
ЦРН __________________    ЛУК ________________
МРАВ ________________     ДЕВЕТ ______________

ПРВИ РАЗРЕД

1.)    Испричај  причу  на  основу  слике.
2.)    Прочитај, препиши и нацртај следeће реченице:
      Сима носи сат.
      Таса  снима  са  моста.
      Наста  носи  Таси  сомот.
      Тина  има  ситан  нос.
      Мита  носи  тас.
      Нина  носи  ананас.
      Таса  носи  маст, а Наста сито.
3.) Изостави  једно  слово,   тако  да  настане  нова  реч:
     метар - _____ роса - _____ Мира - ________
4.) Препиши  реченице и прочитај их наглас:
     Ема  мери  сир.              Роса  има  метар,
     Риста  оре.                      Нена  мери  рен.
     Емир  носи  месо.          Таса  тресе  сено.
5.) Запиши  нову  реч  тако  што  ћеш  словима  заменити  места:
     рис  -________  мера  -_________
     Рим  -________ терам  -_________
6.) Прочитај   реченице,  па  их  запиши:
     Ема  снима  море.
     Месар  носи  месо  и  маст.
     Риста  тренира  тенис.
7.) Дата  су  слова:  С,  Е,  Ј,  У,  А,  М,  Н. Запиши  помоћу њих  што  више  речи.
8.) Прочитај   текст,  па  га  препиши:
Лето
     Лето је. Лела и Љиљана летују. На селу су. Лела  милује Лесија. Љиља муља малине. Стрина Смиља се љути.
9.) Прочитај   текст,  па  га  препиши:
Јесен
      Ласте  лете.  Јесен  је  слетела  на  село.  У  селу  су  Оља и  Миљана.  Миљана  љуља  Ољу.  Лист  је  слетео  на  малу  Ољу. Јутрос  је  лајала  Ела.  Лето  је  нестало  са  ластама.
10.) Прочитај  и  запиши  реченице:
       Саша  шета  шумом.  Шума  шири  мирис.  Саша  слуша  шуму. У  шуми  нешто  шушти.  Шта  ли  то  шушти  у  шуми?
11.) Прочитај  текст  и  препиши  га :
       Миша шиша Сашу. Саша не мирује. Миша се љути. Машина је оштра. Шали се Саша. Миша је ошишао Сашу. Ушла је  шеста муштерија.
12.) Састави  и  запиши реченице  помоћу речи:
     а) шал,  Маша,  носи                                                                     
     б) на,   стоји,  шнала,  столу
     в) шушти,  у,  осушен,  шуми,  лист
     г) шоља,  Маша,  шест,   суши
     д) шешир,   ташну,  Неша,  има,  и
13.) Прочитај  и  препиши  реченице:
     Гога  и  Пера  се  играју.  Пера  има  лепог  лептира.  Лептир је  полетео.  Гога је  пратила  шареног  лептира.
14.) Прочитај   текст,  па  га  препиши:
       Шиља пише писмо Гаши. Поштар Гага носи писмо. Напољу пљушти. Гаша је примио Шиљино писмо. Он спрема писмо Шиљи.
15.) Прочитај и препиши:
       Власта  вози  воз.  Воз  пролази  шумом. Звонимир извирује  иза  врата  воза.  На  возу  је  звоно.  Власта  звоном  јавља. Зага  затвара  прозор  воза.
16.) Запиши  реченице  од  датих  речи:
    а) пољем,  лептир,  лети,  шарени
    б) постељу,  Гога,  спрема
17.) Састави  реченице  од  датих  речи:
      а) ауто,  Зоран,  вози
      б) завесе,  везе,  Весна
      в) везује,  завој,  Власта,  Вулету

18.) Дате  су  речи  о  јесени.  Покушај  да  саставиш неколико  реченица:

      ЈЕСЕН,  МАГЛА,  ВЕТАР,   ТМУРНА,  ВЛАГА,  МИРИШЕ,   ШУМА, ПОЉЕ,   УМОТАЛА,  ВЕНЕ,   ТРАВА.

19.) Састави  реченице  од  дaтих  речи:

   а)   шинама,  по,   воз,  јури

   б)  нови,   Зорана,  ауто,  вози

   в)   зунзара,   стално,   мува,   зуји       

20.) 3аменом  слова  у речима  створи  нове речи  од датих:

   а) капа  _____________          

   б) чита ______________

   в) Тања _____________

21.) Допуни  реченице  речима  које  недостају:

   а) Драган  је  засадио  _______________ .

   б) Зоран _______________________ рупу.

   в) Коста  носи ______________________ .
22.) Негде  недостаје  слово  К,  а  негде  Д.  Допиши  их:
     __рво,     гра__,     ш__ола,  пар__, __ошар__а,  по__рум
23.) Прочитај  и  препиши  текст:
    Бубамара  има  беле  шаре.  Она  брзо  лети.  Бубамара  је слетела  на  врбу  поред  бунара.  На  врби  је  убрзо заспала. Бумбар  буди  бубамару.
24.) Препиши  текст  и  прочитај га:
    Пада  снег.  Зоран  гледа  са  прозора.  Дува  јак  ветар. У  дворишту  се  све  бели.  На  крову  су  голубови.  Клизе смрзнуте  стазе.   Бела  зима  долази.
25.) Запиши  правилно  реченице:
    душко  је  првак  он  зна  да  пише  душкове  свеске  су  уредне данас  је  добио  добру  оцену
26.) Састави  реченице  од  датих  речи:
   а)   бојом,   Бобан,   бојио,   буре,  је
   б)   бунара,   воду,   из,   Бојана,   вади
   в)   беле,   Бошко,   бонбоне,   броји,  брзо
27.) Упиши  слово  Ч  или  Ћ:        
    ма__ка,   __аша,  ексер__и__,   __ивилук, репи__  ,
    та__ка,  кре__,  камен___и__,  би__е, пра__ка
28.) Састави  реченице  помоћу  речи:
   а)  двориште,  мачка       б) парк,  дрвеће
   в)  чесма,  вода                г) кућа,  зидар
29.) Препиши  текст  правилном  употребом  слова  Ч  и  Ћ:
   Ћеда  је  купио  чилим  и  чебе.  Ћекао  де  аутобус.  Било  је веч  ћетири  ћаса.  Иза  чошка  се  ћуо  аутобус.  Ћеда  је утрћао.   Имао  је  срече.
30.) Прочитај  и  препиши  текст :
               Жабе
Муж  жабац  жени  жаби  хвата  ужину.  Он  узима  мрежу.  Хитро жабац  тражи  ужину.  Ужина  му  бежи,  па  бежи.   Жена  жаба  лежи  и  ужива  у  хладу.  Изгубио  жабац  дах,  па  је  сео  у  хлад.
31.) Састави  реченице  у  којма  ћеш  рећи  шта  ради:
   а) пекар               в) кројач        
   б) ветар               г) хармоника
32.) Препиши  текст  тако  да  на  правом  месту  употребиш  велико слово  и  тачку:
   хрвоје  је  прави  кувар  он  пече  и  похује  једном  је биљана  пожелела  месо  са  ражња  хрвоје  је  хитро  све припремио  месо  је  било  за  сваку  похвалу  биљани  се жеља  остварила
33.) Прочитај  и  препиши  текст :
   Филип  је  фотограф.  Он  прави  фине  фотографије. Атеље  му је  пун  слика. Хвале  га  сви.  У  коферу  држи  фотоапарат,  филм  и  филтере.  Често  пије  кафу,  а  доручкује  кифле.
34.) Запиши  реченице,  тако  да у  свакој  буде  по  једна  од речи:
   фотеља,  кофер,  фогограф,  телефон,  кафа
35.) Запиши  реченице  на  основу  датих  речи:
   а)   мамине,  Жељко,  фине,  похвалио,  ћуфте,   је
   б)   коже,  има,  фарбане,  футролу,  од,  Фери
   в)   штоф,  хаљину,  је,  за,  пожелела,  Дана,   своју
   г)   птица,   гнездо,  дрво
   д)   ауто,   семафор
36.) Прочитај  па  препиши  текст:
   Цане  је  добио  бицикл.  Његов  сиц  је  мањи  од  татиног. На  руди  бицикла  је  леп  цртеж.  Бициклом  ће  Цане  ићи на  пецање.  Вожња  поред  њива  је  право  уживање.  Труцкање  по  земљаном  путу  је  мање  на  овом  бициклу.  Цео  бицикл  се  зато  мора  одржавати  и  гланцати.
37.) Састави  реченице  на  основу  датих  речи:
   а)   грања,   врабац,  из,  мали,  цвркуће
   б)   о,   Сања,   свом  брине,   цвећу
   в)   реком,   чамвц,   мирно,   саљивом,   плови
   г)   пању,   уморни,   се,   старом,   на,   одмара,   ловац
38.) Препиши  текст  и  проичитај  га:
   Мачка  је  у  џаку.  Џак  је  у  џипу.  Џип  је  у  Ђурђеву. Тада  дође  ђак  Ђура.  Приђе  Ђура  и  ухвати  џак.  Из  џака  изађе  риђа  мачка.
39.) Запиши  реченице  помоћу  датих  речи:
   а)  Ђура,   смуђ                в)  Анђелка,  беџ
   б)   Ниџа,  рођендан        г)  Ђорђе,  џемпер
40.) Прочитај  па  препиши  текст:
   Ђурђа  је  чекајући  Ђуру  стављала  минђуше.  Ђура  је стигао  џипом.  Џип  је  био  пун  грожђа,  мирођије  и патлиџана.  То  поврће  Ђура  носи  из  баште.  63.)
41.) Допиши слова Ч, Ћ, Ђ или Џ:
___илим, ла___а, лон___и___,  ___а___и___,  кво___ка,  о___ак,  о___а___ар, сму___, грож___е,   __ур__евак,  ___изма
42.) Састави  реченице  на  основу  датих  речи:
   а)  двориште,  ћурке              б)  час,  Драган
   в)  пролеће,   задовољан       г)  Ђурица,  грожђе
43.) Прочитај задатке  и  уради  тачно  онако  како  је  записано:
а)  Напиши  слово  0,  а  унутар  њега  слово  Ш.
б)  Левом  руком  ухвати  своје  десно  уво,  а  десну  руку стави  на  главу.
в)  Отвори  и  затвори  три  пута  врата.
г)  Стави  своју  свеску  на  сто  испред маме.
д)  Прошетај  два  пута  од  врата  до  чесме.
ђ)  Левом  руком  ухвати  свој  нос,  а  десном  руком  своје лево  уво.
е)  Нацртај  дечака  са  качкетом  на  глави.
ж)  Подигни  увис  у  левој  руци  црвену  бојицу.
а)  Рукуј се са неким укућанином.
и)  Изађи,  па  из  ходника  куцни  на  врата четири  пута,  тако  да  сви  добро  чују.
з)  У  леву  руку  узми  перницу,  а  у  десну  свеску.
к)  Левом  руком  куцни  о сто  три  пута.
л)  Чучни  поред  свог стола  два  пута.
љ.)  Ако  је  напољу  облачно  време, нацртај кишобран,   а  ако  је  сунчано,  на  нацртај наочаре  за  сунце.
у)  Своју  гумицу  стави  испред  свеске.
н)  Напиши  број   који  је  већи  од  5,  а  мањи  од  7.
л)  Поред  своје  стоице  поскочи  три  пута  на  левој  нози.
о)  Нацртај  круг, троугао  и  квадрат, тако  да  круг  буде  у  средини,  десно  од  њега  квадрат,  а  лево од њега троугао.
п)  Нацртај  три  цвета,  тако  да  један  буде  велик  и  црвен, а  два  да  буду  мала  и  бела.
р)  Нацртај  кућу,   а  изнад  ње  птицу.
с)  Прошетај  од  прозора  до  врата  са  свеском  на  глави.
т)  Напиши  једно  женско  и  једно  мушко  име  тако да  почињу  словом  М.
ћ)  Устани и поскочи  три  пута.
у)  Пусти  воду  из  чесме,  изброј  наглас  до  седам,  па затвори  чесму.
ф)  Десном  руком  увис  подигни  жуту  бојицу.
х)  Покваси  руку  под  чесмом  и  остави  отисак  целе  шаке на папиру.
ц)  Стави  своју  свеску  на сто у горњи леви угао.
ч)  Чучни  поред  свог стола,  изброј  до десет наглас , па  устани.
џ)  Нацртај  девојчицу  која  у  једној  руци  има лопту,  а  у  другој  кантицу.
ш)  Нацртај  круг,  унутар  круга  троугао  и правоугаоник  унутар  којег  ће  бити  тај  круг.
44.) Запиши  потпуним  реченицама  одговоре  на  постављена  питања:
   а) Колико година имаш?
   б) У којој улици живиш?
   в) Који наставни предмет највише волиш?
   г) Које   воће  највише   волиш?
   д) Која ти је игра најдража?
45.) Допуни речeнице речина које недостају, тако да реченице  буду разумљиве:
   а) Тата поправља ___________.
   б) Мој брат __________ књигу.
   в) _______  је  записала задатак.

46.) Препиши у свеску само оне речи које именују бића:
   дрво, столица, табла, мачка, парадајз, лист, коњ, риба, папир, оловка, мува, ветар, коса, рода, букет
47.) Допуни  реченице:
   а)   Када  се  слово  гласно  прочита  чује  се__________.
   б)  У  нашем  језику  има ____ гласова.
   в)   Знаци  којима  се  записују  гласови  зову  се_______.
   г)   Ред  слова  у  ћирилици   се  назива ______________.
   д)  Свака  реченица  се  обавезно  започиње_______словом.
48.) Запиши  слово  азбуке  које  се  нелазиг
   а)   иза  слова    Ј,_______ X,_______ Д,_______ В,_______
   б)   испред  слова  Ш, ______,  Г______,   Ч ______,  Е_______,  
49.) Запиши  по  једну  реч  у  којој  је  слово:
   У  на  почетку                    
   Е  на  крају
   Л  у  средини
   Ш  у  средини
   М  на  крају
   Ч  на  почетку
50.) Од  следећих  слогова  састави  и  запиди  10  речи:
ПТИ     У     ВЕ     МИ    ЦВЕ     РЕ       ЛИ       БА       ДА       ТАР
ЛИ   ЦА    КА     ЛИ      КО       ЦА       РИ      ЛОН      ЋЕ       РАН
51.) Састави  и  запиши  пет  реченица у којима  ће  бити  по две  речи  из  претходног  задатка.
52.) За  сваку  реч  запиши  другу  која  ће  имати умањено значење:
кућа- _________  колач-___________ 
риба- _________ четка -___________
коцка -________  свеска -__________
53.) Прича Помоћ написана  је  тако  да  у  њој  реченице нису  поређане  према  редоследу  догађаја. Запиши          причу  онако  како  треба.
·        Ја  сам  га  помало  чупкао,
·        Купио  сам  га  и  понео  кући.
·        Мама  ме   је  изгрдила.
·        Хлеб  је  дивно  мирисао.
·        Мама  ме  је  послала  да  купим  хлеб.
54.) Испичај ппричу али тако да јој додаш завршетак.
Лутка
Тања чува лутку Каћу у ормарићу. Јутрос је заборавила да закључа ормарић. То је обрадовало њеног малог брата Владу. Кала се Тања вратила из школе, узела је Каћу и заплакала.
55.) Доврши  започету  причу:
Балони
Бака је донела деци два балона. Мића је добио плави, а Маја црвени. Узели су да их надувају. Мића је хтео да његов балон буде  већи. Чуо се прасак.
56.) Заврши  причу онако  како  мислиш  да  треба:
Телефон
Мама  и  тата  су  рано  отишли  на  посао.  Журили  су. Мама  је   заборавила  да  искључи  пеглу. Тања  је   још била  у  кревету  када  је  зазвонио  телефон.
57.) Запиши  причу  тако  да  реченице  буду  поређане  према  правом  току  догађаја  и  смисли  причи  наслов:
   Мама  није  могла  да  кува  ручак.
   Тамо  сам  напунио  канту  и  донео  кући.
   Јуче  је  код  нас  нестало  воде.
   Мама  ме  је  похвалила.
   Одлучио сам да помогнем мами и одем до бунара.
58.) Објасни   шта  је  смешно  у  овој  причи:
Пристојно  понашање
Мала  Нада  уме  лепо  да  се  влада.  Кад  оде  у  село,  види  се  да  је  из  града. 
Свима  се  јавља,  све  уљудно  поздравља: Здраво,   тетка  краво,  добро   вече,   чика  говече,  довиђења  другови  јарци  и  магарци! 
59.) Препиши  писаним  словима:
       Антон  мота  нити.
       Мота  нити  и  Нина и Тина.
       Таса има тост.
       Он има и тас.
       Нина сама снима сина. 
       Тасин син снима сто.