ПРИМЕТИЛИ сте да ваш малишан започне неку активност, али ретко успе да је заврши? Читате му причу, али већ после неколико минута његова концентрација слаби и више вас уопште не слуша? Ево неколико савета како бисте могли да му помогнете.
Пажња
је сваком детету урођена, потребно је само да се нешто догоди и укључи окидач,
који ће да привуче дететову пажњу и ангажује сва његова чула, било да је то
неки нови мирис, звук, укус, слика... Зато је добро да свакодневно изводи одређене
интелектуалне вежбе као што су слагање слагалица, грађење разних објеката или
чак градова од коцкица различитих величина или цртање.
Уколико
неки спољни стимуланс поремети дететов ток мисли док нешто ради, оно ће се
зачас одустати. Стога га немојте ометати и не прекидајте ток
његових мисли док је у некој интелектуалној активности. Пустите га да само заврши оно
што је започео, јер постоји опасност да се брзо губљење интересовања касније
манифестује кроз тешкоће у учењу.
Наиме, претворите кратке интелектуалне вежбе у игре које ће му се
допасти. Организујте такмичење у изградњи замка од дрвених коцкица или у
бојењу, али одредите рок за завршетак тих задатака и, наравно, малу награду.
ПОЛАЗАК
детета у први разред велики је догађај у породици. Али у жељи да истакну
важност школовања, многи родитељи својим поступцима несвесно деци усађују страх
од школе. Мање ће страховати и родитељи и дете, ако је оно самосталније: ако
зна пут од куће до школе, уме да се адекватно обуче у односу на временске
услове, да буде концентрисано током часа, зна каква су школска правила и како
да им се прилагоди.
Школа
је ситуација у којој се очекује да дете сарађује са другима, показује стрпљење
и снагу, а не да задовољи све своје потребе тренутно.
ВЕЖБЕ ЗА БОЉУ ПАЖЊУ И
КОНЦЕНТРАЦИЈУ
ВЕЖБА
1
Узми
књигу и број речи у било ком пасусу. Изброј их поново да би се уверио да си
правилно избројао. Почни са једним пасусом, а кад ти постане лакше, број
речи на целој страни. Број само очима, не показујући
прстом сваку реч.
ВЕЖБА
2
Говори
у себи азбуку. Замишљај свако слово док га изговараш.
ВЕЖБА
3
Број и замишљај сваки број док га изговараш.
ВЕЖБА
4
Број
уназад у себи и замишљај сваки број.
ВЕЖБА
5
Број
унапред и уназад прескачући сваки други број тј. 1, 3, 5....10, 8, 6…
ВЕЖБА
6
Изабери
реч или једноставан звук и понављај га тихо у себи. Кад успеш да
се лакше концентришеш покушај да досегнеш више минута непоремећене
концентрације.
ВЕЖБА
7
Узми
неки предмет и гледај га са свих страна. Немој да те одвуку неважне мисли.
Остани са предметом који си изабрао. Гледај га са свих страна и не мисли о томе где си га
купио итд. само га гледај, види, мириши, додируј.
ВЕЖБА
8
Ово
је исто као претходна вежба само овај пут визуализуј предмет са затвореним
очима. Покушај да видиш, осетиш, омиришеш предмет у својој глави. Покушај да
видиш чист добро дефинисан лик. Ако наиђу тешкоће отвори очи, погледај у
предмет, затвори их и опет настави с вежбом.
ВЕЖБА
9
Нацртај
мали геометријски облик – троугао, круг или квадрат, обој га у коју боју
желиш и концентриши се на њега без речи у глави.
ВЕЖБА
10
Исто
као 9 само сад визуализуј са затвореним очима. Ако заборавиш како изгледа,
погледај па настави.
ВЕЖБА
11
Исто
као 10 само са отвореним очима.
ВЕЖБА
12
Покушај
да бар 5 минута будеш без мисли. Само ако су претходне вежбе успешно изведене
добићеш могућност да утишаш мисли. Временом ће то постати све лакше
и лакше.
ВЕЖБА
13 – самопосматрање
Ова
вежба не тражи од тебе да се фокусираш на нешто, већ само да посматраш на
шта си фокусиран. Ти вежбаш вештину самопосматрања. Да
би урадио ову вежбу једноставно седи и затвори очи. Нека твој ум ради што
год жели. Другим речима, пусти га да лута. Ако желиш да мислиш о нечему
–мисли. Ако хоћеш да прелазиш с једне свари на другу, то је у реду. Једино
што чини ову вежбу је то да сачуваш мало свог ума да посматра шта његов
остали део ради. Питај себе питања : О чему сад мислим? Које ми слике пролазе
кроз главу? Шта осећам сада? Почни
тако што ћеш ово радити кратко време, рецимо минут. Након тог минута присети
се о чему мислио и кажи то некоме. Постепено ћеш моћи то да радиш све више и
више минута. Поента
ове вежбе је да, ако одлуташ са задатка, одмах ћеш то приметити. Ако опазиш
да ти мисли одлазе са задатка одмах чим то почне да се дешава,можеш одмах брзо
себе да вратиш на задатак.
ВЕЖБА
14 – самопосматрање наглас
Ово
је варијанта претходне вежбе. У овој радиш исту ствар само што говоришгласно
о чему мислиш. Описујеш речима било коју ствар која се појави на екрану твоје
свести. Говориш гласно и своје мисли. Именујеш осећања која имаш. Ово је
тешко јер говорење мисли сигурно утиче на мисли које имаш. Али то је у реду.
Главно је да вежбаш свесност о томе што ти пролази кроз главу. Што више ово
будеш радио, лакше ћеш схватити када се концентришеш на неку ствар а када
ти мисли лутају с једне ствари на другу.
1.Гледај
у зид испред себе и нађи нешто што раније ниси приметио.
2.
Гледај у леви зид и нађи нешто што раније ниси приметио.
3.
Гледај у десни зид и нађи нешто што раније ниси приметио.
4.
Гледај у зид иза себе и нађи нешто што раније ниси приметио.
5.
Гледај у плафон и нађи нешто што раније ниси приметио.
6.
Гледај у под и нађи нешто што раније ниси приметио.
7.
Гледај предњи зид али своју пажњу усредсреди на леви зид.
8.
Гледај у леви зид а своју пажњу усредсреди на звук.
9.
Слушај звук док мрдаш пртиће на ногама.
10.
Узми два иста новчића или два листа папира или два дана и нађи бар 5 разлика
међу њима.
ВЕЖБА
15 – усмеравање пажње
У
овој вежби изабереш нешто на шта ћеш усмерити своју пажњу, нпр. на своје
дисање. Током ове вежбе усмерићеш своју пажњу на дисање, затим на било шта
друго што желиш, онда поново на дисање, па поново на нешто друго. Настави да
преусмераваш пажњу, намерно, сваких 30-ак секунди. Циљ
ове вежбе је увежбавање у свесном усмеравању пажње. Док радиш ову вежбу,
осети како је то да усмериш своју пажњу на нешто и осети како твој ум реагује. Нпр.
обраћам пажњу на дисање неколико секунди и осећам како ми се ноздрве суше
док удишем, а влаже док издишем, онда погледам на сат и гледам секундару
како иде у круг и размишљам о времену које пролази, онда опет усмеравам
пажњу на дисање… Вежбајући
свесно усмеравање пажње јачамо егзекутивни део мозга који говори осталом
делу на шта да обрати пажњу. Можеш ако желиш изабрати две ствари на које
ћеш обраћати пажњу и пребацивати се с једне на другу нпр. две менталне
слике; два предмета; у под, па одлучиш где ћеш да погледаш па погледаш
тамо, па одлучиш где ћеш да погледаш па погледаш тамо; читаш књигу један
минут или радиш математику неколико минута, а онда проведеш један минут
гледајући у црнило које се појави кад затвориш очи. Можеш изабрати дуг
период пре преусмеравања пажње или кратак период као 3–4 секунде.
ВЕЖБА
16 – чула
Затвори
очи и замисли да гледаш: неки предмет, воће, поврће, оловку која полако
пише твоје име на папиру, неки геометријски облик, комбинацију геометријских
облика . Затвори очи и осети: руковање – осети топлоту нечије руке, притисак,
меко крзно животиње, свеже пао снег, грану дрвета, песак, перо. Затвори очи и
осети мирис: цвета, хране која се кува,дрвета које гори, мора, пеперминта, омиљеног
парфема. Затвори
очи и фокусирај се на осећај мишића и покрета тела док: ходаш по пољу
високе траве, пливаш, береш воће, трчиш по плажи. Затвори
очи и осети укус, топлоту и текстуру: сладоледа, банане, поморанџе, неког
оброка који волиш да једеш. Затвори
очи и чуј: како неко зове твоје име, звук саобраћаја, како пада киша, чаврљање
људи, воду која тече, под који шкрипи, гонг који постепено бледи у тишину. Престајеш
сваких пар минута и оцењујеш колико добро си се концентрисао на задатак.
Ако си се концентрисао добро, покушај да се сетиш шта си урадио у свом
мозгу што ти је омогућило да се тако добро концентришеш. Ако се ниси концентрисао
добро, примети то и одлучи да у следећем покушају покушаш да надмашиш
време када си се добро концентрисао. Онда се врати и концентриши поново.
Можеш
да користиш следећу скалу да одговориш „колико концентрације“:
0 –
ни мало
2 –
само мало
4 –
нашто али не пуно
6 –
подоста
8 –
велика количина
10 –
врло велика количина
ВЕЖБА
17 – разматрање уз слушање
Улога
твог партнера је да ти прича или чита. Најлакше је да ти неко чита. Он застаје
понекад, можда после сваке реченице, можда после сваког пасуса. Ти одговараш
са „разматрањем“ тога што ти је прочитано. Како да разматраш?
Можеш
користити следеће реченице и попуниш празнине:
Значи
казао си_________________?
Оно
што сам чуо је______________?
Другим
речима_________________?
Значи,
ако те добро разумем______?
Звучи
као______________________.
Да
ли кажеш да_________________?
Оно
што радиш је да понављаш оно што си чуо да је друга особа рекла или прочитала.
Одговор
партнера може бити просто ДА ако си правилно чуо или НЕ ако ниси, па ће ти
он прочитати поново и дати ти поново да пробаш.
ВЕЖБА
18 – разматрање уз читање
У
овој вежби ти читаш пасус сам. Након читања говориш на глас оно чега
се сећаш.
ВЕЖБА
19 – прављење теста
Са
сваком реченицом коју читаш, размишљај: “ Могу ли од овог направити питање
за тест знања о градиву?“ Доношење такве одлуке тежи да ти држи пажњу на
задатку. Ако дођеш до краја пасуса и одговор на питање је :“ Немам појма, јер
нисам мислио на оно што читам:“ и онда си добио вредну повратну информацију. С
друге стране ако можеш да смислиш добро питање и то је важна повратна
информација. Затим,
када завршиш писање теста добићеш још повратних информација о својој концентрацији
тиме што ћеш урадити тест. Оцени тест и провежбај питања на која ниси знао
одговор.
ВЕЖБА
20 – враћање на централно питање
Постави
себи питање које покреће многе мисли. Можеш нацртати круг с питањем
унутра и много стрелица које иду од круга. Сад, за сваку стрелицу смисли
идеју. Кад смислиш једну, врати се на централно питање да видиш можеш
ли смислити још једну. Чак
иако мислиш да немаш више идеја, настави да мислиш о још. Одупри се жељи да
одустанеш и одеш на нешто друго.
Имајте
на уму:
Код
свих способности битнија је учесталост него трајање вежбе. Тајна
успеха је у сталној вежби.
За крај ево и неколико задатака које можете дати детету за вежбу:
- Задаци у којима је потребно пронаћи разлике између
два цртежа.
- У мноштву кругова (или других облика) најмање обојити
једном бојом, све средње другом, а све највеће трећом бојом.
- Допуњавање низова од слова, бројева, облика,
предмета, животиња...
- Повезивање редом бројева или слова (азбука) како би се добила одговарајућа слика.
- Повезивање редом бројева или слова (азбука) како би се добила одговарајућа слика.
- Из изабраног текста заокружити све бројеве, прецртати
сва слова м или подвући све речи у којима се појављује слово ш.
- Склапање целине од делова (слике – пузле).
- Проналажење два иста цртежа – облика у мноштву
различитих, а може и проналажење парова.
- Ређање сличица по редоследу догађања.
- Посматрање слике састављене од много различитих
предмета, животиња или имена људи, па покушати поновити што више посматраног
без гледања у цртеж.